Sa vorbim corect romaneste

Cred ca mai mult de jumatate din populatia Romaniei (si ma refer aici doar la cei care se dau invatati, nu si la analfabetii care nu au mers niciodata la scoala) nu stie sau, din comoditate si stupiditate, nu vrea sa folosesaca limba romana corect.
Ce ma calca cel mai mult pe nervi e cand aud, aproape la tot pasul, MI-AR PLACE in loc de MI-AR PLACEA ;fratilor ce e asa de greu sa stiti o chestie elementatra ca verbul este a placea-adica de conjugarea a doua, care are ca terminatie „ea” si nu a place-de conjugarea a treia cu terminatia „e”.
Apoi cam la fel de des intalnit ca si primul ar fi SERVICI in loc de SERVICIU, cum este corect, indiferent ca vorbesti de locul de munca sau de un serviciu de cafea-in acest caz as putea gasi o explicatie logica a renuntarii la „U” final si anume graba de a spune ceva cat mai repede si deci suprimarea ultimei litere, dar asta nu inseamna ca e si corect sa pronunti asa.
In aceeasi categorie intra si „vesnica si eterna” constructie CLASA INTAIA in loc de CLASA INTAI– unde in mod ciudat de data asta se aduga o litera si asta dupa modelul celorlalte constructii cu clasa, care sunt toate feminine, insa prima clasa nu e este-se foloseste intotdeauna la masculin.
Se mai greseste de multe ori conjugarea verbului A TREBUI, care este un verb impersonal, invariabil-adica nu se conjuga, are o singura varianta pentru toate persoanele si anume TREBUIE(ex: eu trebuie sa…,tu trebuie, el trebuie, noi trebuie, voi trebuie si EI TREBUIE– nu cum auzim de multe ori ei trebuiesc)-se greseste la persoana a treia plural pentru ca e singura persoana care se poate folosi si fara „SA” dupa TREBUIE si anume se poate folosi si cu un participiu acordat bineinteles cu persoana-ex:ei trebuie adusi, anuntati, etc.
Greseli destul de nasoale se fac si la televiziune cand auzi PRESEDENTIE in loc de PRESEDINTIE si cand substantivele de masa gen:MULTIME, GRUP sunt acordate la plural in loc de singular-cred ca se gandesc ei ca intr-o multime sunt mai multi indivizi si ca ar trebui sa faca acordul la plural.🙂 Sa nu mai vorbim de chestii cu adevarat subtile si in legatura cu care, chiar trebuie sa fii scolit cum ar fi cele 2 pluraluri ale cuvantului VIS, mai exact VISE-care se foloseste cand vorbesti despre visele din timpul noptii si VISURI– care se folosete cand vorbesti despre dorintele, aspiratiile tale.
O problema destul de grava pe care o au unii este atunci cand vine vorba de scris si demonstreaza ca sunt aproape anlfabeti pentru ca habar n-au sa folosesca, cratima sau mai pe intelesul tuturor liniuta, asa cum ne invata in clasele primare;tot in aceeasi categorie se incadreaza si cei care nu stiu cand intr-un cuvant consoana „N” se dubleaza, de exemplu:A SE INNORA, INNEGURAT spre deosebire de INEC, INOT, A SE INALTA, A INALBI -regula e simpla:se dubleaza consoana „N” doar atunci cand adaugi prefixul „IN” la cuvinte care incep cu litera „N”-simplu nu?(ex: a se innora e format din prefixul „in” si cuvantul „nor”).

~ de flamesofjoy pe Iunie 17, 2008.

30 Răspunsuri to “Sa vorbim corect romaneste”

  1. Am o intrebare. Cum e corect – ghips sau gips?

  2. corect este „ghips”.

  3. cum e corect incepe sa ploaie sau incepe sa ploua

    • Evident ca INCEPE SA PLOUA !!!!

    • Nu, verbele de conjugarea I-a (cu terminaţia -a, inclusiv a ploua, a oua, a tuna, a fulgera, a fura, a căra) formează conjunctivul prezent cu desinenţa -e (în fond nu îmi vine nici o excepţie de la această regulă în minte): să tune nu să tună, să fulgere nu să fulgeră, să fure nu să fură, să care nu să cară, să ploaie nu să plouă. Nu are nici o legătură cu substantivul „ploaie”, iar faptul că rădăcina verbului se schimbă nu constituie o problemă: conjunctivul deseori modifică rădăcina, vezi să doarmă (rădăcina dorm-), să coboare (rădăcina cobor-), etc.

      Da, în mod normal ar trebui spus „să oaie”, dar din considerente estetice „să ouă” s-a impus aparent în uz, şi mai apoi în norma literară. Fireşte că uzul e mai puternic decît orice argument ştiinţific şi că în cele din urmă „să plouă” va ramîne în normă, dar nu va putea fi niciodată varianta „corectă”, ci doar „legală” sau „acceptată” (aşa cum este şi cazul abominaţiei „nicio”).

  4. Din câte ştiu eu, referitor la „grupuri”, acordul se poate face atât prin cuvântul care desemnează grupul, cât şi prin cuvântul care desemnează obiectele care fac parte din respectivul grup. Ca atare, ambele variante sunt corecte:

    Mulţimea de oameni a plecat în grabă.
    Mulţimea de oameni au plecat în grabă.

    Am invâţat limba română corectă de la o doamnă profesoare care astăzi este foarte în vârstă. Ea m-a învăţat procedeul de mai sus. Nu ştiu însă dacă regulile nu s-au schimbat între timp.

    Chiar dacă împreună cu prietenii mei vorbesc în accent Bucureştean, şi am doar 19 ani, ştiu să scriu şi să vorbesc corect limba literară, nu pentru că accentul/graiul meu este greşit, ci pentru că limba mea este normată şi sunt obligat să cunosc varianta standard. Sper că şi ceilalţi români se vor simţi la fel.

    Mult noroc!

  5. Cum e corect spus?
    Mii de hectare de pamant care sta nemuncit sau mii de hectare de pamant care stau nemuncite?

  6. Salut!Am si eu o intrebare:exista cuvintele „seren” sau „serena”?Mi-a spus cineva ca vin de la serenitate…personal nu le-am intalnit decat dupa 27 de ani si le-am cautat pe google si nimic…sper sa primesc raspuns ca nu am liniste!Multumesc anticipat!!!!!

  7. in corespondenta purta de instiuti este folosita des sintagma: „URMARE LA ADRESA….”. Este corecta aceasta forma sau corect ar fi „URMARE ADRESEI ….”

    • Urmare adresei dumneavostra

      • corect este ,,ca urmare a adresei”…..urmare adresei este la fel de incorect ca si urmare la adresa………este aceeasi greseala intalnita la toate institutiile de stat precum ,,functie de” in loc de ,,in functie de”…..dar aceste greseli se datoreaza personalului trecut de 45 de ani din structuri, care au prins scoala defectuoasa comunista..in materie de gramatica…si care acum sunt in functii de conducere, imprimand celorlalti functionari din subordine, stilul lor propriu, dar total agramat la baza.

  8. ca urmare a adresei…..

  9. cum e corect? [sau mai corect] a-ti pierde cunostinta sau a-ti pierde constienta?

  10. imi place acest referat

  11. cum se spune corect:stimata doamna presedinte sau stimata doamna presedinta?

  12. cum e corect mananc sau minanc prima varianta cu a (asta) sau a doua cu cu i din a ?

  13. Apreciez exigenta si imi place, dar nu te inteleg de ce nu esti exif=genta cu tine insuti? Sa nu lasi un spatiu dupa punct (sau alt semn de punctuatie) mi se pare destul de grav si enervant🙂

    • Pana la urma vad ca nici eu nu m-am uitat peste text inca odata si a iesit ce a iesit, asta e ‘erare humamun est’ dar a insista in eroare e grav. Succes in 2013 si cat mai putine greseli!
      Teo

  14. cum se zice corect : gips sau ghips????

  15. cum se pronunta corect : ea sau iea ?

  16. Buna! Am fost intrebata de cineva cum se spune corect: Anul II sau Anul al doilea? Eu am gasit ca si singura explicatie ca ” n limba contemporana vorbitorii au tendinta de a inlocui numeralul ordinal prin cel cardinal (trimestrul doi/ al doilea). Se recomanda folosirea doar in cazul numerelor mari” ….. Stie cineva raspunsul corect! Ma framanta de ceva timp si mi-ar placea sa stiu! O zi buna si multumiri anticipate!

    • Sincera sa fiu nu stiu exact raspunsul „ca la carte”, dar consider ca sunt corecte ambele variante. Vazand tendinta din ultimii ani de a prescurta si simplifica pe cat posibil cuvintele, cred ca cel mai des se foloseste Anul II, Semestrul II etc.

Lasă un răspuns

 
